dissabte, 15 de desembre de 2012

Afinitats electives: John Gutmann o la frescor de l'estranyament





   John Gutmann (1905-1998) va nàixer a Breslau (aleshores Alemanya). Va estudiar pintura a Berlín i es va integrar en el moviement expressionista,  però el seu origen jueu el va empènyer a emigrar als EEUU, el 1933, fugint de l'Alemanya Nazi. S'enduu amb ell una càmera Rolleiflex que acabava de comprar i un contracte de treball, com a fotoperiodista, per a l'agència Press Photo.
   En arribar al país americà el va fascinar la seva grandor i modernitat "un paisatge en el qual els edificis havien substituït les muntanyes, els automòbils havien substituït els arbres, i el neó i les mostres de pintura havien substituït les flors." El seu estil fotogràfic està determinat per una mirada estanyada, d'estranger, que persegueix l'espontaeïtat, la captació directa de la vida de carrer, amb el seu ritme animat i el seu caràcter multiracial, capturats  des d'angles esbiaixats que mostraven les escenes quotidianes d'un punt de vista original. 
   Gutmann s'interessa per fenomens tan diferents com el jazz o el circ, els cotxes, les senyals de trànsit o els cotxes,  els gratacels o les prederies de l'oest mitjà, els neons o els grafitis..., sense deixar de reflectir el món real que li va tocar viure: Les competicions esportives, l'animació de les majoretts, dels carnavals, però també el caos social de la depressió o les guerres successives...  Una creació fotogràfica que va combinar amb la plaça de professor de la Universitat estatal de San Francisco, entre 1930 i 1973  o el seguiment de la guerra del sudest asiàtic.