diumenge, 19 de maig de 2013

Afinitats electives: Sarah Moon o la recerca de l'alquímia entre el desig i l'atzar





    Sarah Moon (nom artístic de Marielle Hadenque)  és filla d'una família jueva francesa que, en 1941,  va haver de fugir de la persecussió nazi i refugiar-se a Anglaterra. 
   És als anys seixanta que s'inicia en la fotografia de moda, paral·lelament amb el seu treball de model a Londres, una modalitat fotogràfica on, al llarg d'uns quinze anys, adquirirà una relativa notorietat amb treballs de publicitat per a firmes com Cacharel o reportatges per a les revistes més importants del gènere (Vogue, Elle, Bazar, Harper´s, Marie Claire...), on aportaria un biaix sempre inconformista, poc convencional; finalment, en 1979,  abandona el treball comercial per dedicar-se de ple a la fotografia "artística".

   És aleshores que es lliura en un projecte artístic "radical" que té com a espai privilegiat la ciutat de Paris i que es desenvolupa sobre uns eixos temàtics tan suggeridors com el record, la infantesa, la mort, la feminitat, la fantasia, el somni... Un treball que pren com a fonts d'inspiració l'obra de Guy Bodin o dels expressionistes alemanys dels trenta i que es fonamenta en la utilització de tècniques tradicionals: el blanc i negre, la polaroid o la degradació d ela imatge per reflectir-hi el pas del temps, la descomposició... 
   El resultat és un univers artístic d'una gran plasticitat i força introspectiva: unes imatges impregades de fragilitat, amb un punt de fantasmagoria, d'un marcat toc surrealista i d'un gran poder evocador, molt acordat amb els meus interessos i la meva sensibilitat envers la fotografia.