dimecres, 16 d’abril de 2014

Afinitats electives: Eva Besnyö, fotografia i compromís




   No fa massa que he tingut coneixement de l'existència de la fotògrafa hogareso-alemanya d'origen jueu Eva Besnyö (1919 - 2002), la vida i l'obra de la qual m'han resultat ben interessants. 

   De ben jove, a Budapest, fa amistat amb el després seria famós fotògraf Robert Capa, segeuix el mestratge de Jozsef Pecsi i participa del moviment Nieuwe Fotografie. El 1930 arriba a Berlín on es dedicarà en un principi a la publicitat i després alfotoreportatge, tot i imntewgranty-se en un important grup de fotògrafs entre els quals cal destacar Moholi-Nagi, Robert Capa, György Kepes o Otto Umbehr. Fugint de l'antisemitisme es trasllada Amsterdam on coneix i acvaba casant-se amb el cineasta John Fernhout, filll d ela pintora Craley Toorp, que la intrudirà en el món artístic neerlandès. el 1940 s'integra en la resistència antinazi, hi col·laborarà, com a fotògraf en la producció de documentació falsa per a activistes i fugitius. Acabada la guerra es divorcia de John per casar-se després amb Wim Brosse, amb qui tindrà un fill i una filla i també acabarà divorciant-se'n en 1968. Els anys sixanta i setanta s'integra en el moviment feminista Dolle Mina i en fa el seguiment fotogràfic de les seves activitats.
   De les seves fotografies m'agrada el tractament del blanc i negre amb una força que recorda les tècniques expressionistes.