divendres, 22 de febrer del 2013

Afinitats electives: Franziska von Raventlow, amb ella arribà l'escàndol




  
Al seu temps la van batejar com la comtessa escàndol, seixanta anys després va ser reivindicada com "l'àvia del hippies" i, com ha passat amb mi, amb la seva  vida i la seva obra tan singulars,  Franziska von  Reventlow ( 1871 - 1918) aconseguirà sempre fascinar i/o interessar a qui en faci coneixença. La fotografia  que encapçala l'article m'ha semblat ben adequada per il·lustrar aquell interès i aquella fascinació. 
Aquesta dona que hi veiem nua i sola en una platja de Samos (1904): hedonista, orgullosa de la força del cos, quasi desafiant, és aquella filla de la més alta aristocràcia prusiana, l'anhel de llibertat i independència de la qual la va dur a la rebel·lió juvenil escolar i familiar, i a la fugida del clos familiar per immergir-se en el món de la bohèmia muniquesa, fer estudis d'art, casar-se i descasar-se, ser mare soltera,  mantenir un seguit de relacions amoroses amb homes i amb dones, malviure exercint els treballs més diversos, des del teatre i la traducció a la prostitució, viatjar..., i intentar una i altra vegada reeixir en el món de la pintura, mentre en realitat arribava a ser més reconeguda per la seva narrativa de tall autobiogràfic -vegeu, per exemple, el relat El llarg adéu d'Ellen Olestjerne (del qual hi ha traducció castellana a Ed. Periférica).
Dona tan heterodoxa com singular, irreductible, va refusar d'alinear-se amb els corrents majoritaris del feminisme de l'època, centrat en la reivindicació de drets per la igualtat entre homes i dones, per plantejar una mena de "feminisme de la diferència" avant la lettre,  fonamentat en l'amor lliure i gratuït i l'abolició del matrimoni.