diumenge, 9 de novembre del 2008

Córrer l'andola (fomentar la lectura en la societat del coneixement)



Ahir vam assistir a la segona sessió del curs Fomentar la lectura en la societat del coneixement que es desenvolupa a Alzira organitzat per la Fundació Bromera.
A partir de la web de la fundació, Rosa Mengual ens va fer un ràpid però ben interessant passeig per diferents recursos digitals per al foment lector que podem trobar a la xarxa. A continuació, Joan Carles Girbés va aprofitar la presentació del seu bloc, Tirant a cap, per fixar amb unes ràpides pinzellades un marc introductori al fenomen dels blocs personals, tot i donant-hi a conèixer un llistat representatiu de blocs literaris valencians actuals.
Després de la pausa per esmorzar, Josep Ll. Ruiz i Sergi Mestre, del grup Novadors, desenvoluparen durant dues hores llargues un taller molt dinàmic en el qual l’alumnat participant va poder crear el seu propi bloc, a la vegada que accedia als coneixements bàsics per al seu desenvolupament. El matí va passar molt ràpid i les activitats em van semblar interessants. Encara que moltes de les coses treballades ja eren conegudes per mi, en vaig treure profit de la metodologia emprada i vaig poder conèixer materials interessants. La propera sessió se centrarà en dues qüestions prou desconegudes per a mi: l’aprofitament de les tecnologies digitals per al foment de la lectura entre els joves seguit d’un taller de creació de wikis, una eina que, de ja fa temps ja intueixo, tot i conèixer-la encara d’una manera molt deficient, que pot resultar particularment potent a l’hora de desenvolupar processos d’ensenyament-aprenentatge.
D’un temps ençà em temptava obrir un nou tema en aquest bloc, escriure alguns posts centrats - a partir de la meva experiència personal i autodidacta - en l’àmbit de les noves tecnologies de la informació i la comunicació (TIC). Aquest curs ha suposat l’impuls decisiu per provar d’encetar-lo. I he pensat començar recordant les fites essencials en la meva implicació en l’ús d’aquestes tecnologies (eines i programes informàtics, correu-e, navegació, creació d’espais comunicatius propis com webs o blocs, canals personals de contingut audio-visual, àmbits de gestió i de publicació de documents, forums o comunitats virtuals...).
A la base d’aquesta progressiva afecció hi ha, és clar, la tasca escriptora. En aquest sentit, situaria el període de canvi de segle (els anys 2000 i 2001) com un moment decisiu en el meu accés al “món d’internet”, amb la meva participació incipient com a articulista d’opinió en la fase inicial de l’edició comarcal de Vilaweb-Dénia o l’engegament, juntament amb l’amic Tomàs Llopis, d’una web rudimentària on, durant un temps hi penjàrem els articles satírics que signaven conjuntament en la premsa comarcal amb el pseudònim de “la Fam & les Ganes de Menjar”.
Però segurament ha estat més important encara el meu propòsit, ben primerenc, d’anar integrant aquests potents recursos tecnològics, que hom sembla haver convingut en anomenar noves tecnologies de l’aprenentatge i la comunicació (TAC), en la tasca educativa. Un interés que arriba al seu punt d’inflexió qualitatiu el curs 2003-2004, a l’IES d’Ondara, amb les primeres provatures d’anar confeccionant una pàgina web d’ensenyament-aprenentatge de llengua i literatura, Calaix de llengua, que ha continuat en els cursos posteriors, ja a l’IES de Teulada, obrint-se, amb major o menor fortuna, al conjunt del departament de valencià. Aquesta tasca d’incorporació de les TAC a l’activitat docent va cobrar una intensitat significativa el curs 2006-2007, amb l’inici d’Imaginari, un bloc educatiu pensat com a eina bàsica de desenvolupament de l’assignatura optativa de Valencià: Llengua i Imatge que va guanyar el segon premi del concurs Futura d’edublogs de la Universitat de València.
Aquesta iniciativa va demostrar un gran rendiment i ha tingut continuïtat fina al present curs en què m’he proposat d’ampliar-la a d’altres assignatures, especialment l’àmbit lingüístic i social del PDC.

4 comentaris:

the silver blue sea ha dit...

L'ús educatiu i/o motivador de l'autoaprenentatge, dels blogs és evident en el món de l'ensenyament. A l'hora de despertar les ganes d'escriure, per exemple, no hi ha com oferir la possibilitat de ser llegit arreu i presentar-ho com un fet col·lectiu, que ens apropa i ens fa conèixer altres realitats alhora que ens donem a "saber" nosaltres mateixos. Jo, personalment, he emprat i empro els blogs com a eina educativa en l'ús de la llengua en una aula d'acollida i he de dir que els resultats són engrescadors per a tots els implicats, educadors i alumnes. Un petó i molt bona setmana, Carles.

Unknown ha dit...

Dispenseu l'atrotinada entrada. Si ve de gust:

http://robainterior.wordpress.com

Moltes mercès.

Unknown ha dit...
L'autor ha eliminat aquest comentari.
emilimunyos ha dit...

He quedat prou penjat amb l'experiència que ens contes al voltant del curset sobre el foment de ...i de la utilització dels blocs com a "eina educativa en l'ús de la llengua en un aula d'acollida", com diu the silver blue sea.És molt suggeridor.En entrar al teu bloc, mai isc amb les mans buides amic Carles.