dimarts, 24 d’agost del 2010

Afinitats electives: Annie Leibovitz, retratista de la vida


   Ja feia alguns anys que tenia un coneixement, encara que superficial, d'Annie Leibovitz i de la seva obra fotogràfica. El meu interés inicial arrenca del retrat de Lance Armstrong que il·lustra aquesta nota: aquesta fotografia, on podem veure-hi tan ben reflectit l'esforç físic i mental del campió em va impressionar perquè connectava amb la meva afecció pel ciclisme i la meva admiració i per aquest magnífic ciclista que ha sabut lluitar contra el càncer amb la mateixa força que la dut a guanyar set Tours de França. 
   Tot i això, aquella primera valoració estava molt condicionada  per la impressió que es tractava d'una fotografa "famosa", coneguda sobretot pels seus retrats de les celebritats de l'star system  (John Lenon, Demi Moore,Miley Cirus, Bruce Sprinteen, Julia Roberts, George Clooney, Sting...) i del món de la política i del poder.
   Aquest estiu, però, he pogut veure a Fotografiska d'Estocolm la seva exposició  A photographer's life, 1990-2005 que em va interessar extraordinàriament. En aquesta àmplia mostra s'hi podin veure fotos ben representatives d'aquells retrats de personatges públics, alguns d'ells tan importants  que podem considerar-los autèntiques icones de la contemporaneïtat -com, per exemple,el darrer retrat de  Lenon nu i abraçat a Yoko Ono-, juntament amb d'altres que reflecteixen la  faceta - per a mi desconeguda fins aleshores - de documentalista i la seu compromís ètic i social, aqmb imatges impactants sobre sida o el drama de la guerra a Sarajevo.
   Però el que em va atraure més, van ser les imatges de l'àmbit íntim, privat: els familiars i amics, els fills, els pares..., però sobretot les abundants fotografies de Susan Sontag, la seva amant des dels inicis dels noranta fins la  mort en 2004:  fotos de viatges, quotidianes, intimes,  tendres (o dramàtiques, quan reporten el procés de la seva agonia) que suggereixen una preciosa relació, tan gratificant a nivell intel·lectual com sentimental.
No tinc dues vides . Aquesta és una vida ,
i les fotos personals i l'assignació del treball, són part d'ella. 

Annie Leibovitz

1 comentari:

Unknown ha dit...

M'apassiona el treball d'aquesta fotògrafa (la de Lenon és impressionant). Diuen que la seva vida personal, ara, és un poc caòtica, que està perduda, que té deutes...és una llàstima que un geni creador així s'ensorri.