dilluns, 10 d’octubre de 2011

Afinitats electives: Frantiseck Drtikol, geòmetra del cos




   Frantiseck  Drtikol (1883 - 1961) va nàixer a la ciutat txeca de Pribam, on va començar el seu ofici de fotògraf - que va fer compatible amb el seu interés constant i paral·lel per la pintura - al taller d'Antonin Mattas per traslladar-se després a la ciutat de Munic, en aquella època un dels centres mundials del modernisme. Des de l'inici el seu interés central va ser el retrat, especialment el nu femení. Als anys el seu estil va derivant, des del pictorialisme cap  al constructivisme, el cubisme i el futurisme, amb recursos com l'estilització de la figura femenina, l'ús de motius geomètrics,  i un tractament sofisticat de la llum artificial, que juga amb els clarobscurs, les corbes del cossos, els perfils depurats de les models... En la dècada del vint el seu treball és veu reconegut internacionalment, amb la consecució del Grand Prix de l'Exposició Internacional d'Arts Modernes de Paris.
   A partir de 1935, tanca el taller i posa fi a la seva activitat fotogràfica i es retira al barri de Sporilov, a la ciutat de Praga,  per concentrar-se en l'altra vessant que ha polaritzat el seu interés: l'esperitualitat. Així, es dedicarà intensament a la meditació i al coneixement profund de diverses filosofies i creences, molt especialment les orientals: el budisme, el taoisme, l'hinduisme... 
   L'última fase de la seva vida, després de la segona guerra mundial suposa el seu ingrés al Partit Comunista, amb la intenció d'aportar la seva participació activa en la tasca de redreçament de la República Txecoslovaca. Sense deixar mai els seus principis humanistes. Amb motiu de la seva mort, el 1961, un dels seus deixebles, Frantisek Hein, va escriure, fent referència a aquell pràctica  esperitualista que el va acompanyar tota la vida : "Se va anar, va traslladar deliberadament la seva consciència, alliberant-se del seu cos mortal"

...I vaig ésser Tot i ho vaig veure Tot, precisament perquè vaig ser un No-res absolut